Utbildningar om konst och kultur
På de här utbildningarna
kan du till exempel studera
konst, musik, dans, teater,
stickning och smide.
Utbildningarna finns på
olika privata skolor.
Några utbildningar är långa,
andra är korta.
För att bli antagen
måste du ha läst på gymnasiet.
Ibland får du göra ett prov,
för att visa vad du kan.
Leder till ett yrke
eller studier på högskolan
Efter utbildningen kan du börja jobba,
till exempel som dansare,
designer eller musikalartist.
Eller så kan du studera vidare
på en högskola,
till exempel en musikhögskola
eller en konsthögskola.
Kostar pengar
Utbildningarna kostar pengar.
Olika skolor tar olika avgifter.
Du kan få studiemedel
från Centrala studiestödsnämnden (CSN)
om du går en lång utbildning.
Experter granskar utbildningarna
Utbildningarna ska hålla en bra kvalitet.
Därför kontrollerar experter
att alla utbildningar följer lagar och regler.
Vill du veta mer?
Kontakta skolan
om du vill veta mer.